1936 – Bouw Vliegveld Ypenburg

Vliegveld Ypenburg kwam tot stand op initiatief van de Haagse Aëroclub onder voorzitterschap van D.H. Reinders. Oorspronkelijk gebouwd voor de sportluchtvaart, wordt het al snel ook gebruikt voor commerciële luchtvaart.

00.00 22 februari 1936 Eerste schop de grond in door Rijswijkse burgemeester Jacques van Hellenberg Hubar
01.50 Start grondverzet voor drainage, uitgevoerd als werkverschaffingsproject
02.26 1 juli 1936 Graf Zeppelin komt over, op weg naar Friedrichshafen
03.26 Vervolg grondverzet met de hand en met een dragline
05.28 Eerste paal?
05.34 Drie heren?
05.47 ?
05.52 Vliegtuigje boven toekomstig vliegveld
07.23 Overleg bij directiekeet
07.59 Inspectie drainage in het veld
08.18 Idem andere dag
08.36 Inzaaien van het veld
09.18 1e steen-legging op? door? met oorkondekoker
11.26 Grondverzet
11.44 Plaggen leggen?
12.16 Drainage-pijpen
12.42 Serie portretten van arbeiders
13.09 Heistelling
13.38 ?
13.55 Overzicht terrein vanaf het dak van stationsgebouw in aanbouw?
14.41 Opnieuw aanleg drainage
14.50 Man? voor directiekeet
15.02 Opening vliegveld op 29 augustus 1936 door Minister van Waterstaat, jhr. O.C.A. van Lith de Jeude
15.02 Overzicht gestationeerde vliegtuigen
15.41 Terras en parkeerplaats
15.58 Een vlieger? (rechts)
16.03 Personeel met ballonnen en bloemen
16.15 Tentoongesteld oud vliegtuig
16.31 Man? achter radio-microfoons
16.45 Deel van het luisterende publiek
16.54 Mannen?
17.07 H. Colijn, S.J.R. de Monchy, C.J. Snijders
17.14 Terras met spreker
17.27 Vlaggen Ypenburg en HAC(?)
17.46 Begin vliegshow?
18.23 Overzicht vliegveld met bezoekers en vliegtuigen vanaf dak stationsgebouw
19.19 Zicht op verkeerstoren
19.29 ?
19.37 Overdekt terras
19.43 Aankomst Wilhelmina
20.42 Bezichtiging vliegtuigen
20.51 Einde
Cineast: D.H. Reinders ; Filmnummer: F 1108 ; Filmrol (21 min.) : zw/w, stom ; 8 mm.

1.193 maal bekeken.

2 Reacties op 1936 – Bouw Vliegveld Ypenburg

  1. G.Captein 17 augustus 2017 at 11:54 #

    Bedankt voor het toevoegen.

  2. Johan Huttinga 3 maart 2019 at 12:22 #

    De film is niet erg scherp. Maar ik zie dat het niet de LZ-127 ‘Graf Zeppelin’ is bij 2:21 maar de LZ-129 ‘Hindenburg’.
    De Graf Zeppelin maakte van 24juni t/m 6 Juli een Zuid-Amerika vaart, was dus op dat moment ergens in de buurt van Recife (Pernambuco), Brazilië.
    De Hindenburg startte die ochtend vanuit Friederichshafen (Duitsland) voor een vaart naar de USA, New York (Lakehurst).

    Eerder voerden de zeppelins vanuit Friederichshafen (Bodensee) via het Rhônedal naar de Middelandse zee. Maar Frankrijk had het verboden om nog met zeppelins boven Frankrijk te komen; mede vanwege de dreigende politiek in Duitsland. Daarom voerden de zeppelins de Rijn naar boven (Köln) en dan aan-vaarroute Terschelling via de Veluwe (Ede Veenendaal) boven langs Engeland.

    Daarnaast is de Hindenburg herkenbaar aan de verhoudingsgewijs kleine gondel; passagiers cabines waren inwendig in het schip. Bij de Graf Zeppelin, die kleiner was en een oudere techniek had, was de passagiersruimte in het achterste deel van de gondel.

Laat een reactie achter op G.Captein (Klik hier om uw antwoord te wissen.)

*

code

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.